بايد منتظر موقعيتى ديگر براى خواندن او بود؟
|
|
انتظار(طلبکار بودن از خدا) براى اصل دعا روا نيست، هرچند تحصيل زمينهٔ برخى از ادعيه(شرایط دعا) را فراهم كردن، بهتر از شروع به نيايش بدون فراهم كردن شرایط است. از ابتدايىترين شرائط دعاى متقرّبانه پرهيز از خانهٔ رنگين(دل آلوده) است، چه رسد به رنگين نمودن خانه(تجملگرایی و اسراف در زندگی). به ما چنين توصيه كردهاند:
انسان اولاً، سعی کند تا در حرم دل غيرخدا رَخنه نكند، آنگاه سعى كند تا در سپردن خانهٔ دل به دلدار از اصل خانه صرف نظر نمايد(کاملا مطمئن و متوکل باشد) ثانياً، چون محبوب راستين نيازى به خانه غير ندارد و خانه نيز به اندازهٔ هستى ، خود مزاحم حضور دلدار است.
برون شـو اى غــــــم از سينه كه لطف يار مىآيد
**
تو هـم اى دل ز من گـم شـو كه آن دلـدار مىآيـد(۱)
به هر تقدير، دعاى خائفان دوزخ جداى از نيايش مشتاقان بهشت است و درخواست اين دو گروهِ ميانه ، غير از مناجات محبّان و شاكران است كه نجواى: «ما كنت أعبد ربّاً لم أره»هرگزخدایی را که ندیده ام نپرستیده ام(۲)، هوش از عرشيان سروشآور مىربايد.
(۱) ديوان شمس، ش 593.
(۲) توحيد صدوق، ص 308؛ بحارالأنوار، ج 4، ص 44. http://yadavar.blogfa.com

